26 Ocak 2012 Perşembe

Gemide ve denizde yaşam, güvenlik, idarecilik, otorite ile ilgili uyarılar, öneriler


Gemide ve denizde yaşam, güvenlik, idarecilik, otorite ile ilgili uyarılar, öneriler

Gemici Nasihatleri

Em. Alb. Ertuğrul KIZILPINAR hocamızın anısına , kendisinin ders notlarından alınarak yayınlanmıştır. ( Dz. Yüksek Okulu – Gemicilik Öğretim Elemanı- 1984)

İdarecilik- Otorite

Saymasını, hürmet etmesini bilenler sayılır ve hürmet görürler,

Aşırı derecede yorgun ve karınları aç personel ile tartışmaya girme,

Katı ve olumsuz konuları, hem büyüklerinle hem de küçüklerinle tok karnına konuşarak tartış,

Daima düzgün kıyafetle ve vaktinde, vardiya veya nöbet al,

Tecrübeye kesinlikle saygı duy ve itimat et,

Denizde kimseyi tenkit edip ayıplama, ben olsaydım ne yapardım diye düşün,

Gözcü nöbetinde konuşma ve konuşturma,

Gemicilerin yanında arkadaşlarınla şakalaşma,

Adil, adaletli ol, aşırı hoşgörü sahibi olma,

Kabahati, suçu cezalandır, çabuk unut kindar olma,

Denizdeki her olaydan bir ders çıkar ve not al,

Cepte taşınabilecek alfabetik not defteri hazırla,

Geçerli formül ve gemi bilgisi notlarını, alfabetik not defterine eksiksiz kaydet,

Çok çalışkan, bilgili veya çalışkan, efendi fakat bilgice zayıf personeli kesinlikle sezdirmeden/ incitmeden kontrol et,

Sakıncalı durumlarda; etrafında bulunanların da bilgi ve fikirlerini durum muhakemesi yaparak değerlendir,

İşini, emirleri doğru ve noksansız yapanları takdir etmekte kusur etmeyerek, bu kişileri personelin önünde onurlandır,

Genelde ve normal durumlarda paydos süresi içinde herhangi bir kişiyi çağırıp iş verme,

Personelden üzgün gördüklerinle kesinlikle ilgilen,

Ailevi sorunları olan kimseleri bunalımda iken üzerine gitme ve zorlama,

Çok soğuk ortamda,bilhassa oturarak,çömelerek veya büzülmüş durumda vazife yapmak zorunda olanların dikkat ve görüş hassalarının ( duyularının ) çok azaldığını unutma ve önlem al. Örneğin kırlangıçlarda gözcülük görevi yapanları sık sık değiştir.

Serdümen ve makine nöbetçilerinin ( vardiyacılarının) yanında bir şey yeme,

Babası yaşında olmadığın kimselere “oğlum” diye hitap etme. Soyadı ile çağırmayı usul kabul et.

Güvenlik

Denizcilikte tedbir – önlem bilgiden çok daha önemli ve kıymetlidir,

Denizli havalarda seyirde CAN HALATSIZ, CAN YELEKSİZ adam gezdirme,

Usta denizcilerin denizden korktukları için tedbirli olduklarını, olumsuzluk ifade eden korkunun, denizcilikte olumlu bir önlem olduğu doğrultusunda personeli inandırarak ikna et.

Şuursuz cesaret cehaletten doğar,

Her dört saatte bir barometre ve termometreyi okumayı unutma,

Her liman ve bölgenin, fırtına, kar, yağmur öncesi gösterdiği doğal alametleri öğren ve not et,

Doğal etkenlere karşı, limanda, denizde özellikle gece şartlarında alınan deniz tertibi önlemlerini kesinlikle kontrol et,

Gemiyi terk ile ilgili olarak; “sal kaptanlığı” yapabilecek kişileri de seçerek role talimine al. Zira her can kurtaran sal ve aracına bir zabit düşmeyebilir,

Gerçek müşkülat, zorlukların ve sorunların gemiyi terk ettikten sonra denizde başlayacağını unutmayarak, kendini moral fizik bilgi ve tecrübe yönünden bu doğrultuda hazırla,   

Gemiyi terk etme durumunda da ( harp şartları hariç) tedbirsizlik, bilgisizlik, denizi iyi tanıyamamak, gemiye iyi bakmamak, denizcilik biliminin dallarından meteoroloji, yükleme, istif, geminin trim/ safra/ denge işlemlerindeki ihmal ve bilgisizliklerden, aşırı yüklemelerden ve buna benzer olumsuz davranışlardan da kaynaklandığını unutma,

Para kazanmak kaygısı ile, denize çıkma kabiliyeti, duruş gücü, seyir emniyeti ve donatılışı tereddütler yaratan bir geminin sevk ve idaresini kabulde, para hırsına mağlup olma. Zira emrindeki personel ve aile bireylerinin her türlü sorumluluğunun da üzerinde bulunacağına, vicdani ve kanuni sorumluluklardan sıyrılamayacağını hatırla,

Radarın da hata yapacağını her zaman kabul et.

Seyirde, geçiş ve yol hakkı % 100 senin de olsa, yol vermek zorunda kalabileceğini daima hatırlayarak sakıncalı duruma düşme,

Sakıncalı durumlarda TAHMİN ile değil, alet ve bilgilerden istifade ile hareket edersen, tahminin getireceği felaketlere düşmezsin,

Gündüz ışık almayan gemi dahili kısımlarında, başta kendin olmak üzere, gözleri bağlı olarak; yol, iskele, kaporta, cihaz vb. şeyleri bulup çalıştırma talimleri yapmayı ihmal etme. Zira elektrik aydınlatması her zaman bulunmayabilir,

Gemicilik

Kısıtlı görüş şartlarında, karaya oturmak veya düşmek konusunda geçerli olan SANSABOSA düzeni ile seyirdeki emniyet, her tür elektronik cihazın vereceği garanti ve emniyetten daha yüksek ve kesindir. Zira cihaz yanılabilir ve fakat SANSABOSA düzeninde yanılmak söz konusu değildir,

Özellikle gemicilik, güvenlik işlem ve önlemlerinde, işin sıhhatini sürate feda edip boğdurma,

Gemicilikte hüner, denize düşeni kurtarmak değil, denize düşmemeyi öğrenmektir,

Gemicilikte matematiksel formülleri ezberleyip hafızana güvenme, yanılgının bedelini çok ağır ödersin,

Boğaz, dar geçit ve kanallarda seyrederken; demirlerini AKOVA durumuna getir, özellikle baş tarafa gözcü koy. Bölme ve payanda emniyeti al. Yukarıda anılan sahalarda şayet kısıtlı görüş durumu söz konusu ise uykuda adam bırakma,

Bir gemi kaptanının, mesleki itibarı ve haysiyeti ile sorumluluğunu yüklendiği can ve malların emniyeti, her iki göz demirinin her an FUNDO ya hazır bulunmasında olduğunu, saniyeler içinde demir fundo edebilmeye bağlı bulunduğunu unutmayarak, sakıncalı durumdan gemiyi durdurmak suretiyle sıyrılmanın söz konusu olduğu hallerde; kesileceğini bilsen de her iki demirini fundo etmekten çekinme,

Bir İngiliz atasözü olan ÇAKISIZ GEMİCİ DÜMENSİZ GEMİYE BENZER sözünde büyük dersler gizli olup, çakısızlık yüzünden, sayılamayacak kadar ( boğulma, halatlara sarılıp ağır yaralanma, albura olan filika ve yelkenli tekne kapaklanması) vb. olayları mevcuttur. 

        






0 Yorum:

Yorum Gönder

Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]

<< Ana Sayfa