Gemide ve denizde yaşam, güvenlik, idarecilik, otorite ile ilgili uyarılar, öneriler
Gemide ve denizde yaşam, güvenlik,
idarecilik, otorite ile ilgili uyarılar, öneriler
Gemici Nasihatleri
Em. Alb. Ertuğrul KIZILPINAR hocamızın
anısına , kendisinin ders notlarından alınarak yayınlanmıştır. ( Dz. Yüksek Okulu
– Gemicilik Öğretim Elemanı- 1984)
İdarecilik- Otorite
Saymasını,
hürmet etmesini bilenler sayılır ve hürmet görürler,
Aşırı
derecede yorgun ve karınları aç personel ile tartışmaya girme,
Katı
ve olumsuz konuları, hem büyüklerinle hem de küçüklerinle tok karnına konuşarak
tartış,
Daima
düzgün kıyafetle ve vaktinde, vardiya veya nöbet al,
Tecrübeye
kesinlikle saygı duy ve itimat et,
Denizde
kimseyi tenkit edip ayıplama, ben olsaydım ne yapardım diye düşün,
Gözcü
nöbetinde konuşma ve konuşturma,
Gemicilerin
yanında arkadaşlarınla şakalaşma,
Adil,
adaletli ol, aşırı hoşgörü sahibi olma,
Kabahati,
suçu cezalandır, çabuk unut kindar olma,
Denizdeki
her olaydan bir ders çıkar ve not al,
Cepte
taşınabilecek alfabetik not defteri hazırla,
Geçerli
formül ve gemi bilgisi notlarını, alfabetik not defterine eksiksiz kaydet,
Çok
çalışkan, bilgili veya çalışkan, efendi fakat bilgice zayıf personeli
kesinlikle sezdirmeden/ incitmeden kontrol et,
Sakıncalı
durumlarda; etrafında bulunanların da bilgi ve fikirlerini durum muhakemesi
yaparak değerlendir,
İşini,
emirleri doğru ve noksansız yapanları takdir etmekte kusur etmeyerek, bu
kişileri personelin önünde onurlandır,
Genelde
ve normal durumlarda paydos süresi içinde herhangi bir kişiyi çağırıp iş verme,
Personelden
üzgün gördüklerinle kesinlikle ilgilen,
Ailevi
sorunları olan kimseleri bunalımda iken üzerine gitme ve zorlama,
Çok
soğuk ortamda,bilhassa oturarak,çömelerek veya büzülmüş durumda vazife yapmak
zorunda olanların dikkat ve görüş hassalarının ( duyularının ) çok azaldığını
unutma ve önlem al. Örneğin kırlangıçlarda gözcülük görevi yapanları sık sık
değiştir.
Serdümen
ve makine nöbetçilerinin ( vardiyacılarının) yanında bir şey yeme,
Babası
yaşında olmadığın kimselere “oğlum” diye hitap etme. Soyadı ile çağırmayı usul
kabul et.
Güvenlik
Denizcilikte
tedbir – önlem bilgiden çok daha önemli ve kıymetlidir,
Denizli
havalarda seyirde CAN HALATSIZ, CAN YELEKSİZ adam gezdirme,
Usta
denizcilerin denizden korktukları için tedbirli olduklarını, olumsuzluk ifade
eden korkunun, denizcilikte olumlu bir önlem olduğu doğrultusunda personeli
inandırarak ikna et.
Şuursuz
cesaret cehaletten doğar,
Her
dört saatte bir barometre ve termometreyi okumayı unutma,
Her
liman ve bölgenin, fırtına, kar, yağmur öncesi gösterdiği doğal alametleri
öğren ve not et,
Doğal
etkenlere karşı, limanda, denizde özellikle gece şartlarında alınan deniz
tertibi önlemlerini kesinlikle kontrol et,
Gemiyi
terk ile ilgili olarak; “sal kaptanlığı” yapabilecek kişileri de seçerek role
talimine al. Zira her can kurtaran sal ve aracına bir zabit düşmeyebilir,
Gerçek
müşkülat, zorlukların ve sorunların gemiyi terk ettikten sonra denizde
başlayacağını unutmayarak, kendini moral fizik bilgi ve tecrübe yönünden bu
doğrultuda hazırla,
Gemiyi
terk etme durumunda da ( harp şartları hariç) tedbirsizlik, bilgisizlik, denizi
iyi tanıyamamak, gemiye iyi bakmamak, denizcilik biliminin dallarından
meteoroloji, yükleme, istif, geminin trim/ safra/ denge işlemlerindeki ihmal ve
bilgisizliklerden, aşırı yüklemelerden ve buna benzer olumsuz davranışlardan da
kaynaklandığını unutma,
Para
kazanmak kaygısı ile, denize çıkma kabiliyeti, duruş gücü, seyir emniyeti ve
donatılışı tereddütler yaratan bir geminin sevk ve idaresini kabulde, para
hırsına mağlup olma. Zira emrindeki personel ve aile bireylerinin her türlü
sorumluluğunun da üzerinde bulunacağına, vicdani ve kanuni sorumluluklardan sıyrılamayacağını
hatırla,
Radarın
da hata yapacağını her zaman kabul et.
Seyirde,
geçiş ve yol hakkı % 100 senin de olsa, yol vermek zorunda kalabileceğini daima
hatırlayarak sakıncalı duruma düşme,
Sakıncalı
durumlarda TAHMİN ile değil, alet ve bilgilerden istifade ile hareket edersen,
tahminin getireceği felaketlere düşmezsin,
Gündüz
ışık almayan gemi dahili kısımlarında, başta kendin olmak üzere, gözleri bağlı
olarak; yol, iskele, kaporta, cihaz vb. şeyleri bulup çalıştırma talimleri
yapmayı ihmal etme. Zira elektrik aydınlatması her zaman bulunmayabilir,
Gemicilik
Kısıtlı
görüş şartlarında, karaya oturmak veya düşmek konusunda geçerli olan SANSABOSA
düzeni ile seyirdeki emniyet, her tür elektronik cihazın vereceği garanti ve
emniyetten daha yüksek ve kesindir. Zira cihaz yanılabilir ve fakat SANSABOSA
düzeninde yanılmak söz konusu değildir,
Özellikle
gemicilik, güvenlik işlem ve önlemlerinde, işin sıhhatini sürate feda edip
boğdurma,
Gemicilikte
hüner, denize düşeni kurtarmak değil, denize düşmemeyi öğrenmektir,
Gemicilikte
matematiksel formülleri ezberleyip hafızana güvenme, yanılgının bedelini çok
ağır ödersin,
Boğaz,
dar geçit ve kanallarda seyrederken; demirlerini AKOVA durumuna getir,
özellikle baş tarafa gözcü koy. Bölme ve payanda emniyeti al. Yukarıda anılan
sahalarda şayet kısıtlı görüş durumu söz konusu ise uykuda adam bırakma,
Bir
gemi kaptanının, mesleki itibarı ve haysiyeti ile sorumluluğunu yüklendiği can
ve malların emniyeti, her iki göz demirinin her an FUNDO ya hazır bulunmasında
olduğunu, saniyeler içinde demir fundo edebilmeye bağlı bulunduğunu
unutmayarak, sakıncalı durumdan gemiyi durdurmak suretiyle sıyrılmanın söz
konusu olduğu hallerde; kesileceğini bilsen de her iki demirini fundo etmekten
çekinme,
Bir
İngiliz atasözü olan ÇAKISIZ GEMİCİ DÜMENSİZ GEMİYE BENZER sözünde büyük
dersler gizli olup, çakısızlık yüzünden, sayılamayacak kadar ( boğulma,
halatlara sarılıp ağır yaralanma, albura olan filika ve yelkenli tekne
kapaklanması) vb. olayları mevcuttur.
0 Yorum:
Yorum Gönder
Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]
<< Ana Sayfa